A GITÁRTAB-OK HASZNÁLATA
Mi is az a TAB? TAB vagy tabulatúra arra szolgál, hogy lejegyezzük a gitármuzakot. Legtöbbször vonalakból és számokból áll, de itt-ott előfordulnak betűk is, melyek díszítéseket, hajlításokat, különlegességeket jelölnek.
Mit mutat meg a TAB? A TAB megmutatja, hogy milyen hangot kell játszani. Ez úgy teszi, hogy megmutatja, hogy a húrt melyik érintőnél kell lefogni; megmutatja, hogy hol van hajlítás, nyújtás, csúsztatás, akkord és hol kell vibrátót alkalmazni.
A TAB megmutatja, hogy az egyes részeket milyen hangolással kell játszani. Ezek nem annyira lényegesek (és érthetőek), ezért nem nagy baj, ha normál hangoláson megy a játék. Egyes tabulatúrák a játszáshoz különböző segítségeket adnak: pl. a hol kell capot vagy barrét használni.
A TAB jelzi, hogy milyen ritmusban kell egy adott részt játszni. Némiképp megmutatja, hogy melyek a hosszabb és melyek a rövidebb hangjegyek, de pontosan nem vehető ki, hogy milyen hosszúak.
Mi az, amit nem mutat meg a TAB? A TAB (legtöbbször) nem mondja meg, a hangjegyek pontos (időbeli) hosszát.Így a legtöbb esetben meg kell hallgatni a számot, hogy el lehessen játszani. A TAB nem mutatja meg, hogy a húrokat melyik ujjal kell lefogni. A TAB (legtöbbször) nem jelzi, hogy hogyan kell pengetni. Ennek hiányában neked kell kitalálni, hogy mikor kell fel illetve mikor kell lefelé pengetni a húrt.
A TABokban előforduló alapvető jelek A TAB írása és olvasása egyszerű, feltéve, ha be vannak tartva az alapvető szabályok.
Adott 6 vonal (basszusgitárnál 4-től 9-ig), ami a húrokat jelképezi. Legfelül a legvékonyabb, legalul pedig a legvastagabb húr helyezkedik el. A húrok neveit a TAB bal oldalán szokták feltüntetni.
E-------------------------- B-------------------------- G-------------------------- D-------------------------- A-------------------------- E-------------------------- Lássunk egy példát: E-------------------------- B-------------------------- G-------------------------- D-------------------------- A-------------------------- E---0--1--2--3--4--5-------
Ha számok vannak írva a vonalakra az azt jelenti, hogy hanyadik érintőnél (bund) kell lefogni a bal kézzel a húrt. Ezek számozása balról jobbra történik, tehát a hangolókulcsok felöli bund az 1-es, őt követi a 2-es, stb. Ha a vonalon egy nulla van, akkor a üresen kell pengetni, tehát nem kell lefogni sehol. A gitárnyakon minden beosztás fél hang távolságot jelez. Tehát ha az E-húrt üresen pengeted, az az E hang, őt követi az F, majd a Fisz (F#) a G, a Gisz (G#), stb.
Példa: G-dúr barré akkord E----3--------------------- B----3--------------------- G----4--------------------- D----5--------------------- A----5--------------------- E----3--------------------- Van úgy hogy több hangot kell egyszerre megszólaltatni. Az ilyet akkordnak hívjuk. Hogy egy akkordot hogyan kell lefogni, azt a TABokon úgy jelölik, hogy számokat egymás alá írják.
Példa (az alapfogás G-dúr barré): E------------------3----------------- B---------------3-----3-------------- G------------4-----------4----------- D---------5-----------------5-------- A------5-----------------------5----- E---3-----------------------------3-- Sokszor van úgy, hogy lefognak egy akkordot és a legalsó húrtól a legfelsőig pengetik. Ilyenkor a húrokat nem egyszerre pendítik, hanem egymás után. Ezt legtöbbször dalok zárásánál alkalmazzák (pl. le Monde - MegaDeth), de előfordulhat dalok közben is (pl. Nothing Else Matters - Metallica).
Most kérdezhetnéd: mikor kell az egyes húrokat pengetni? Legtöbbször a TABok elején jelölni szokták a ritmusütemét, metronómhoz viszonyítva. A számok között is szoktak helyet kihagyni, ezzel jelzik a hangjegyek hosszát. Ezekből lehet következtetni.
Következzen az amcsi himnusz részlete, remélem megérted ebből, amit fentebb akartam elmagyarázni (több kevesebb sikerrel).
E-----------------------0--------4--2-0--------------- B---0--------------0--------------------------------0- G------1------1----------------------------1----3----- D--------2-------------------------------------------- A----------------------------------------------------- E----------------------------------------------------- Természetesen könyebb eljátszani egy számot, hogyha alaposan ismered.
Egyéb jelek Sok információ helyezkedhet el egy TABban. Ezek: kalapács kötés, felengedés, csúsztatás, hajlítás, vibrátó.
Megszokásból a jelzéseket két hang között szokták jelölni valamilyen betűvel. Ezek:
h - kalapács kötés p - felengedés b - hajlítás felfelé r - hajlítás lefelé / - csúsztatás fel \ - csúsztatás le v - vibrátó (szokták ~-lel is jelölni) t - a jobb kéz érjen a húrokhoz x - a húrhoz az újjat hozzá kell rakni, ezáltal csak tompítva szól Az utolsó 'x' nem egyezik meg az akkordos játéknál jelzett 'x'-szel. Ott ugyanis nem szabad szóljon a húr!
Páldául a D-dúrban: EADGBE xx0232 ahol 'x'-es húr nem szól. Példa: D-dúr E-----2--- B-----3--- G-----2--- D-----0--- A--------- E--------- A TABban, amely húrnak nem szabad zengenie, ott nem jelölnek semmit (na ezt jól megaszondtam). Persze ezen kívül lehetnek szimbólumok, de ezek nem általánosak (pl. a triola). Az ilyenek jeleit a TABokban szokták leírni.
A basszus TABokban ezeken kívül szokott lenni néhány extra jel is. Ez abból adódik, hogy a bőgőnél fontosak a pengetési technikák is. Ilyenek például a"püffölés" és "pukkokgatás" a hüvelyk és a középső ujjal (a két idézőjeles szó a saját fordítás). A püffölést "s"-sel, a pukkogtatást "p"-vel szokták jelölni.
Kalapács kötés és a felengedés Példa a kalpács kötésre: E-------------------------------- B-------------------------------- G-------------------------------- D-------------------------------- A---------5h7-----------5h7------ E---0--0----------0--0----------- Ekkor az húrt kétszer kell pengetni, majd az 5. bundnál le kell fogni az A-húrt és megpendíteni. Ezután egy MÁSIK ujjunkkal le kell fogni az A-húrt a 7. bundnál úgy, hogy mégegyszer nem pengetjük a húrt! Amilyen bonyolúltnak tűnik, olyan egyszerű.
A felengedés sokban hasonlít az előzőre. E----3p0----------------- B---------3p0------------ G--------------2p0------- D-------------------2---- A------------------------ E------------------------ A felengedéseknél is mindig csak az első hangot kell pengetni. Ezután pedig se több, se kevesebb nem történik, mint a húr elengedése, majd az őt követő hang lefogása úgy, hogy nem pendítjük újra a húrt.
Mind a kalapács kötésnél, mind a felengedésnél érdemesebb a húrt erősebben megpendíteni, hogy a többi hang is hallatszódjon. A k. kötést és a felengedést egész láncolatokká lehet alakítani:
E-------------------------- B-------------------------- G---2h4p2h4p2h4p2h4p2h4p2-- D-------------------------- A-------------------------- E-------------------------- Ebben az esetben csak az első hangnál szabad a húrt megpendíteni!
Hajlítások A hajlításokat úgy jelölik, hogy két hang közé raknak egy "b"-t. ?gy: E------- B---7b9- G------- D------- A------- E------- A hajlítás nem más, mint a leírt két hang közti félhangok megszólaltatásaúgy, hogy mintha "végigzongoráznál" a húron. Jelen példánál lefogod a húrt a 7. bundnál és megpendíted, majd a következő bundnál (8.) fogod le a húrt, majd a 9.-nél. A hajlításokat szokták másképp is jelölni (itt pl. ---7b(9)--- ).
Egy másik példa: E------------------ B------7b9--9r7---- G------------------ D------------------ A------------------ E------------------ Az előző példánál a két hang közt egy félhang helyezkedett el. Van olyan is, hogy csak egy negyedhang(!) van köztük. Ezt a következőképp jelölik:
B--------7b7.5-------- Vagy: E------------ B------7b---- G------------ D------------ A------------ E------------
Csúsztatások A felfelé csúsztatást /-rel, a lefelé csúsztatást \-rel jelölik, de van, ahol"s"-t használnak.
Példa: E--------------- B------7/9------ G--------------- D--------------- A--------------- E--------------- Ez egy síma felfelé csúsztatás. Lefogod a 7. bundnál a húrt, megpendíted, majd - az ujj felengedése nélkül - át - csúsztatod a 9. bundra.
Olyan esettel is találkozhatsz, ahol te döntöd el, hogy meddig csúsztatsz: E------------------- B------/7-9-7\------ G------------------- D------------------- A------------------- E------------------- Ebben az esetben nincs pontosan megadva a kezdőhang és a záróhang. Itt te döntöd el hogy honnantól csúsztatsz, ill. hogy meddig csúsztatsz.
A csúsztatásokat lehet kombinálni is: E----------------------- B------7/9/11\9\7\6\7--- G----------------------- D----------------------- A----------------------- E----------------------- Itt is csak az első hangnál kell pengetni.
|