°°GiTáR°°tAbOk°°
°°GiTáR°°tAbOk°°
Menü
 
Egyéb tab-os honlapok
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Hányan is vagytok...
Indulás: 2007-04-12
 
Ismertebb számok
 
Metallica
 
Good Charlotte
 
Gyártók A-G
Gyártók A-G

Acoustic WoodsAllen GuitarsAllied Lutherie Ltd AriaB. C. RichCastelloCB GuitarsCharvelColin Keefe Collings Guitars CortD'AddarioDeanDimebag Darell Signature gitárok EpiphoneESPFenderFibenareFibenare FramusFurchGibsonGodinGretschGuild

 
Gyártók H-Z
Gyártók H-Z

HamerHoffman GuitarsHoraHuss & DaltonIbanezJacksonJames Goodall Jim DunlopJim Olson: JohnsonKathy Wingert GuitarsKramerLine6Luthier's Mercantile: Martin GuitarMosrite (USA)MosriteOscar SchmidtOvationPantheon Guitars ParkerPaul Reed Smith GitárokPeaveyRanRickenbackerRieger-KlossRozawoodSadowsky GuitarsSamickSanta Cruz Guitars:Schecter GuitarsSegovia SquierStagg Universe musicTaylor GuitarsWashburnYamaha

 
Elektromos gitár
Elektromos gitár

Az elektromos gitár történetéről

Elektromos gitár portál

A rock örök

 
Klasszikus gitár
Klasszikus gitár

Hogyan vásároljunk klasszikusgitárt?

Classic Guitar

Classical Guitar Studio

Guitar Foundation

Classical Guitarist

Jubing s Classical Guitar

Klasszikusgitár információs lap

 Partiture Archive

Klasszikus gitár honlap

Classical Guitar Centre

Classical Guitar Midi Archives

Free scores for classical guitar and piano

Dirks Guitar Page

Classical Guitar Music: Solos

World's largest classical

Classical Guitar Site

Guitar jp.Guitarra en la Argentina Australian Guitar Centre

Magyar klasszikus gitár és flamenco

 
Akusztikus gitár
Akusztikus Gitár

Acoustic Guitar

Acoustic Guitar's

Acoustic Fingerstlye Guitar

 
Basszusgitár
Basszusgitár

Bass Plaza

Home Bass

BassSick

Bass Instict

Bass Place

Basslicks Online

Double Bass

Még több basszusgitár...

 
Blues gitár
Blues Gitár

Bluegrass Guitar

Country Guitar

Electric Blues

Slowhand Blues Guitar

 
Banjo, mandolin...
Banjo, Mandolin, stb.

5 Strings Banjo

All Things Banjo

Lanttörténet

Kónya István lantművész

Régi hangszerek

Benkő András - kobzos

 
Szaküzletek, hangszerboltok
Szaküzlet, hangszerbolt

Amerika Hangja

Árkádia Hangszerbolt

Atlantisz üzletek

Burns gitárok (Magyar)

Coda Hangszerbolt

Dunaújvárosi hangszer és hangtechnikai üzlet

Duo Hangszerbolt

Duó Hangszerüzlet Jászberény

Eldorádó hangszerüzlet

Electric Guitars PJS

Erzsébet hangszer

ESP Hangszerdiszkont

Finkey Gitárszaküzlet

Gitárcentrum

Gitárcentrum hangszerbolt

GitárodúGit-artHangszer

Hangszeráruház

Hangszerdiszkont

Hangszerek

Hangszerek és audiótechnika

Hangszer-tárItalia Guitars (Magyar)

Kiss Hangszerbolt

Lajkó Hangszer

Launhardt Guitars

Lyra Hangszerbolt

Medgyesi Hangszer

Még több hangszerbolt...

Music city

Musichello

Musician's Centre

Olcsóhangszer

Opus Hangszerbolt

Oroszlánbarlang

PEG hangszer üzlet

Pianho hangszerbolt

Powerstate

Rizsanyi Guitars

Segovia

Stageshop Hangszer-Műhely-Galéria

Top Hangszerbolt

TriálÚj Európa Hangszerbolt

Vintage'52 hangszervíz

Zenebutik hangszerüzlet

 Zenepower online áruház

 
The Unforgiven

<!--StartFragment-->The Unforgiven
written by Hetfield, Ulrich & Hammett
Off the album "Metallica"
tab by Kristian Klock

Chords used in song
| A5  | C5  | E5  | Am  |  C  |  G  | Em  |  E  |
|-----|-----|-----|--0--|--3--|--3--|--0--|--0--|
|-----|-----|-----|--1--|--1--|--3--|--0--|--0--|
|-----|-----|-----|--2--|--0--|--0--|--0--|--1--|
|--2--|--5--|-----|--2--|--2--|--0--|--2--|--2--|
|--0--|--3--|--2--|--0--|--3--|--2--|--2--|--2--|
|-----|-----|--0--|-----|-----|--3--|--0--|--0--|

Tab key
h =hammer on
p =pull off
b =bend
r =release bend
{10} =Artificial harmonic (add edge off thumb or
                              tip of finger to pick attack)
/ =slide
\ =slide

Intro-Clean  -guitar 1
||------------------------------------------||4x
||--0-------0-------0-------0-------1-------||
||.---2-------2-------2-------2-------2----.||
||.-----2-------2-------2-------2-------2--.||
||--0---------------------------------------||
||------------------------------------------||

guitar 1
|------------------------------------------|
|--0-------0-------0-------1-------1-------|
|----2-------2-------2-------2-------2-----|
|------2-------2-------2-------2-------2---|
|--0---------------------------------------|
|------------------------------------------|
|guitar 2
|------------------------------------------|
|------------------------------------------|
|-------------------2--4--4h5---5--4--2~~~-|
|------------------------------------------|
|------------------------------------------|
|------------------------------------------|

guitar 1
|------------------------------------------|
|--0-------0-------1-------1-------1-------|
|----2-------2-------2-------2-------2-----|
|------2-------2-------2-------2-------2---|
|--0---------------------------------------|
|------------------------------------------|
|guitar 2
|------------------------------------------|
|------------------------------------------|
|--------------2--4--4h5----------5--2~~~--|
|------------------------------------------|
|------------------------------------------|
|------------------------------------------|

guitar 1
|------------------------------------------|
|--0-------0-------0-------1-------1-------|
|----2-------2-------2-------2-------2-----|
|------2-------2-------2-------2-------2---|
|--0---------------------------------------|
|------------------------------------------|
|guitar 2
|------------------------------------------|
|------------------------------------------|
|----------2--4--4h5---------5--4--2~~~~---|
|------------------------------------------|
|------------------------------------------|
|------------------------------------------|

guitar 1
|------------------------------------------|
|--0-------0-------1-------1-------1-------|
|----2-------2-------2-------2-------2-----|
|------2-------2-------2-------2-------2---|
|--0---------------------------------------|
|------------------------------------------|
|guitar 2
|------------------------------------------|
|------------------------------------------|
|-------------2--4--5----------5--2~~~~~---|
|------------------------------------------|
|------------------------------------------|
|------------------------------------------|

Rythm figure 1
guitar 1
|----------------------------|-------------------------------|
|--------0--1-------1-----1--|-------------------------------|
|------2---------------------|-------0----0--------2-2h4-2~~-|
|----2-----------2-----2-----|-----0--------2--2-2-----------|
|--0-----------3-------------|-------------------------------|
|----------------------------|--3-------3--------------------|
|guitar 2
|----------------------------|-------------------------------|
|----------------------------|-------------------------------|
|---------2--4--4h5--4h5--5--|--5--4-----4-----2--2h4----2~~-|
|----------------------------|--------5----2-----------------|
|----------------------------|-------------------------------|
|----------------------------|-------------------------------|


guitar 1                                  end rythm figure 1
|----------------------0---0-|-------------------------------|
|-----------0--1----------1--|--1--3--0-----3----------------|
|---------2------------------|----------------1--1--4--1-2h4-|
|------2------------2--------|-------------------------------|
|-----------------3----------|-------------------------------|
|--5-------------------------|-----------3-------------------|
|guitar 2                                          
|----------------------------|-------------------------------|
|------------------3s5--5----|--5--3-------------------------|
|------2--4---4h5------------|--------4~~---4\-1--/4--1--2s4-|
|----------------------------|-------------------------------|
|----------------------------|-------------------------------|
|----------------------------|-------------------------------|

Rythm figure 2                            end Rythm figure 2
guitar 1
|----------------------------|-------------------------------|
|---------0------0-----1-----|--0-----0-----0-----0----1-----|
|-----2-----2------2-----2---|----2-----2-----2-----2----2---|
|-------2-----2------2-----2-|------2-----2-----2-----2----2-|
|--0-------------------------|--0----------------------------|
|----------------------------|-------------------------------|
|guitar 2
|----------------------------|-------------------------------|
|----------------------------|-------------------------------|
|--2~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~-|-------------------------------|
|----------------------------|-------------------------------|
|----------------------------|-------------------------------|
|----------------------------|-------------------------------|

1st, 2nd Verses

Note:One guitar playes the chords and the other
     guitar plays Riff A.
   
Riff A-1  taken from Phil Boyle's tab
||-----------------------|--------------------------|
||-----------------------|--------------------------|
||.----------------------|--12--12--11--11----------|
||.-12--10--9--9h10------|---0---0---0---0--10--10--|
||---0---0--0--0h-0--10--|-------------------0---0--|
||--------------------0--|--------------------------|

Riff A-2
||-----------------------|--------------------------|
||-----------------------|---8--8--7--7-------------|
||.---7--5--4--4h5-------|--------------5--5--7-----|
||.----------------5-----|--------------------------|
||-----------------------|--------------------------|
||-----------------------|--------------------------|

   A5          C5    E5       E   D5               A5
1:New blood joins this earth, and quickly he's subdued.
2:They dedicate their......

A  A5             C5      E5           E  D5                A5
Through constant pain disgrace, the young boy learns their rules.

A  A5             C5   E5   E  D5               A5
With time, the child draws in this whipping boy done wrong.

A  A5           C5  E5        E  D5              A5
                                                 rythm figure 4
|---------------------------|--------------------|-----------------|
|------------------------8--|--8--7--7-----------|-----------------|
|--7--5--4--4h5-------------|------------5-------|-5-------4-------|
|---------------5~~~--------|--------------------|---0-------0-----|
|---------------------------|--------------------|-----0-0-----0-0-|
|---------------------------|--------------------|-----------------|
deprived of all his thoughts, the young man struggles on and on.

                     C5            G5
|------------------|----------------------|-------------------------|
|------------------|----------------------|-------------------------|
|-2-------0--------|----------------------|-5-------4-------2-------|
|---0-------0------|--5-------------------|---0-------0-------0-----|
|-----0-0-----0-0--|--3---5--3--0--5------|-----0-0-----0-0-----0-0-|
|------------------|---------------3------|-------------------------|
     He' known, oo, a vow unto his own that never from this day

                C5                 G5       E5
                              end rythm figure 4
|----------------------------------------|------|
|----------------------------------------|------|
|--0-------------------------------------|------|
|----0----------5------------------------|------|
|------0-0------3--------5--3--0---5-----|--2---|
|----------------------------------3-----|--0---|
          his will they'll take away.

Chorus-with rythm figure 1
|------------------------------|--------------------------|
|------------------------------|--------------------------|
|--2--4--5~--5--------------5--|--5--4----4---------------|
|------------------------------|--------5---\2------------|
|------------------------------|--------------------------|
|------------------------------|--------------------------|
What I've felt, what I've known never shined throught in

|---------|---------------------------|
|---------|-----------------5---5-----|
|-2--2h4--|-2~~---2--4--5~~-----------|
|---------|---------------------------|
|---------|---------------------------|
|---------|---------------------------|
what I've shown. Never be Never see.

|--------------------|---------------------------|
|-5-3----------------|---------------------------|
|----4~~-4--/4-1-2h4-|-2~~--2-----4-----5~~~~----|
|--------------------|---------------------------|
|--------------------|---------------------------|
|--------------------|---------------------------|
Won't see what might have been. What I've felt,

|-----|--------------------------------------------------|
|-----|--------------------------------------------------|
|--5--|-5-4-----4---------------------2-------2h4--------|
|-----|-----5~~---\2-------------------------------------|
|-----|--------------------------------------------------|
|-----|--------------------------------------------------|
what I've known never shined through in what I've shown.


                                             to coda
                                         with rythm figure 2
|---------------------|-----------------------------   -----
|-------------5--5----|-3---------------------------   -----
|-2~-2--4-5~----------|---4~~--4\--1--/4--1--2h4----   -2~~-
|---------------------|-----------------------------   -----
|---------------------|-----------------------------   -----
|---------------------|-----------------------------   -----
Never free. Never me.         So I dub the unforgiv -  en

  ______1.__________    __________________2._______________
/                  \  /                                   \
|--------------------||-------------------------------------|
|--------------------||--0-----0-----0-----0------1---------|
|--------------------||----2-----2-----2-----2------2-------|
|--------------------||------2-----2-----2-----2------2-----|
|--------------------||--0----------------------------------|
|--------------------||-------------------------------------|
2:They dedicate...    Rythm figure 5     end rythm figure 5

Interlude - clean - with rythm figure 5
|--------------------------------------------|
|--------------------------------------------|
|----4--5--7---5--4h5p4-------4--------------|
|--7---------------------7------5--5h7~~~----|
|--------------------------------------------|
|--------------------------------------------|

|--0--0--0--0--0--0--------------------------|
|--0--1--3--5--3--1-----1h3~~~~~-------------|
|--------------------------------------------|
|--------------------------------------------|
|--------------------------------------------|
|--------------------------------------------|

|--------------------------------------------|
|--8/10\8---7---3h5--3-------3---------------|
|--7/-9\7---7----------5--4----4-------------|
|--------------------------------5~~~~-------|
|--------------------------------------------|
|--------------------------------------------|

|--------------------------------------------|
|--------------------------------------------|
|----------------------5---------------------|
|------------------5-----5---5h7~~~~~--------|
|-------3/5--6--7----------------------------|
|--3--5--------------------------------------|

|----------------------7------7~~----10------|
|--8--7h8p7----7-8--10---8~~----8--8----8~~~-|
|-----------9--------------------------------|
|--------------------------------------------|
|--------------------------------------------|
|--------------------------------------------|

|-------12~----------14~----------15--17~~~~-|
|--8/10----10--10/12----12--12/14---14-------|
|--------------------------------------------|
|--------------------------------------------|
|--------------------------------------------|
|--------------------------------------------|

Rythm fill 1
*This fill and rythm figure
  3 and 4 is played during guitar solo*
|------------------------------|
|------------------------------|
|----------------4b5r4b5r4-----|
|--7--7--7--2---------------2--|
|--5--5--5--0--0------------0--|
|------------------------------|
                              

Guitar solo- with rythm figure 3
|--------------------------------------------------|
|--7b8--7b8----------------------------------------|
|--7b9--7b9----------------------------------------|
|------------5--------7b9--r7--5-------------------|
|--------------7~~~~-------------7--5\3-5-3--------|
|-------------------------------------------5-3-5--|

|---------------|----------------------------------|
|---------------|------------------7---7--8--7h8---|
|----------5~~--|-7--57--7/9---7-9---9-------------|
|-------/7------|----------------------------------|
|--3b5----------|----------------------------------|
|---------------|----------------------------------|

                              
|-------10----------8---------|
|--{10}----{10}--10---10~~~---|
|-----------------------------|
|-----------------------------|
|-----------------------------|
|-----------------------------|
                             
with Rythm fill 1
|-----10-------------------------------------|
|--10----10~~~--20b22--20b22--20b22--r20~~~~-|
|--------------------------------------------|
|--------------------------------------------|
|--------------------------------------------|
|--------------------------------------------|

with rythm figure 3
|------------------20b23--20b23--r20--20b23r20--|
|--20b22--r20--17-------------------------------|
|-----------------------------------------------|
|-----------------------------------------------|
|-----------------------------------------------|
|-----------------------------------------------|

|--17--17--20p17----17----------------------|
|----------------20-----20b22~~~------------|
|-------------------------------------/9----|
|---------------------------------17\-------|
|-------------------------------------------|
|-------------------------------------------|

|--10p9--7--9-----7------------------------------------|
|-------------10-----8--7---7--------------------------|
|-------------------------9---9--7\5--7-5\4--5-4-2~~~--|
|------------------------------------------------------|
|------------------------------------------------------|
|------------------------------------------------------|

|-----------12---------12---------12---------12--------|
|--------13----13---------13---------13---------13-----|
|--/14------------14---------14---------14---------14--|
|------------------------------------------------------|
|------------------------------------------------------|
|------------------------------------------------------|

                                         w/Rhytm figure 4
|--12---------12---------12-------------|-----------------------|
|-----13---------13---------13----------|-----------------------|
|--------14---------14---------14~~~~---|--19b21--19b21r19--17--|
|---------------------------------------|-----------------------|
|---------------------------------------|-----------------------|
|---------------------------------------|-----------------------|

|-------------------17--19--20-19-17-19-17-19-17----------------|
|--20b22--20b22~~~--------------------------------20b22---------|
|---------------------------------------------------------------|
|---------------------------------------------------------------|
|---------------------------------------------------------------|
|---------------------------------------------------------------|

|--17-----------------------------------------------------------|
|-----20-17--------20-17----------------------------------------|
|-----------19b21--------19--19b21-r19p17--19b21-r19p17---------|
|---------------------------------------------------------------|
|---------------------------------------------------------------|
|---------------------------------------------------------------|

                                                    D.S. al coda
|-------------------------------------------|-------------------|
|-----------------------20~~~~---18h20p18---|--17~~~--18-17~~~~-|
|--19b21--19b21-r19--17---------------------|-------------------|
|-------------------------------------------|-------------------|
|-------------------------------------------|-------------------|
|-------------------------------------------|-------------------|

Coda
|---------------|------------------------------3--3s5~~--7------|
|---------------|------------------3--3s5---5--3--3s5~~--3------|
|---------------|--2--2s4--2--5----4--4s5---5-------------------|
|---------------|-----------------------------------------------|
|---------------|-----------------------------------------------|
|---------------|-----------------------------------------------|
en.      Woh.

Outro -Rhytm figure 6                      end Rhytm figure 6
||---------------------------|-------------------------------|
||---------------------------|-------------------------------|
||.-2~~---2--4-4s5~~---5--5--|--5--4-------4\-1--1---2--2s4--|
||.--------------------------|-------5~~~--------------------|
||---------------------------|-------------------------------|
||---------------------------|-------------------------------|
       Never free. Never me.           So I dub the unforgiv-

|---------------------------|--------------------------------|
|-----------------3s5----5--|--5--3---------4\-1--1--2--2s4--|
|--2~~---2--4-4s5-----------|-------4~~~---------------------|
|---------------------------|--------------------------------|
|---------------------------|--------------------------------|
|---------------------------|--------------------------------|
en.

|---------------------------------------|
|---------------------------------------|
|--2~~--2--2--4-4s5~~~-----5-----5------|
|---------------------------------------|
|---------------------------------------|
|---------------------------------------|
        You labeled me.  I'll label you.

|----------------------------|------------------------|
|----------------------------|----------------3s5--5--|
|--5-4------4\-1--1--2-2s4---|--2~~~-2--4-4s5---------|
|------5~~~------------------|------------------------|
|----------------------------|------------------------|
|----------------------------|------------------------|
              So I dub the unforgiven.

                 Repeat and fade
|-------------------------------||
|--5-3--------------------------||
|------4~~~--4\--1--1--2--2s4--.||
|------------------------------.||
|-------------------------------||
|-------------------------------||

2nd Verse

They dedicate their lives to running all of his.
He tries to pleas them all, this bitter man he is.
Throughout his life the same, he's battled constantly.
This fight he cannot win. A tired man they see no longer cares.
The old man prepares to die regretfully.
That old man he is me.

 
Hogyan használd a tabulatúrát?

A GITÁRTAB-OK HASZNÁLATA


Mi is az a TAB?
    TAB vagy tabulatúra arra szolgál, hogy lejegyezzük a gitármuzakot. Legtöbbször vonalakból és számokból áll, de itt-ott előfordulnak betűk is, melyek díszítéseket, hajlításokat, különlegességeket jelölnek.

 

 

Mit mutat meg a TAB?
    A TAB megmutatja,  hogy milyen hangot kell játszani. Ez úgy teszi, hogy megmutatja, hogy a húrt melyik érintőnél kell lefogni; megmutatja, hogy  hol van hajlítás, nyújtás, csúsztatás, akkord és hol kell vibrátót alkalmazni.

    A TAB megmutatja, hogy  az  egyes részeket milyen hangolással kell játszani. Ezek  nem  annyira  lényegesek (és érthetőek), ezért nem nagy baj, ha normál hangoláson megy a játék. Egyes tabulatúrák a játszáshoz különböző segítségeket adnak: pl. a hol kell capot vagy barrét használni.

    A TAB jelzi, hogy milyen ritmusban kell egy adott részt játszni. Némiképp megmutatja, hogy melyek a hosszabb és melyek a rövidebb hangjegyek, de pontosan nem vehető ki, hogy milyen hosszúak.

Mi az, amit nem mutat meg a TAB?
    A TAB (legtöbbször) nem mondja meg, a hangjegyek pontos (időbeli) hosszát.Így a legtöbb esetben meg kell hallgatni a számot, hogy el lehessen játszani. A TAB nem mutatja meg, hogy a húrokat melyik ujjal kell lefogni. A TAB (legtöbbször) nem jelzi, hogy hogyan kell pengetni. Ennek hiányában neked kell kitalálni, hogy mikor kell fel illetve mikor kell lefelé pengetni a húrt.

 

A TABokban előforduló alapvető jelek
A TAB írása és olvasása egyszerű, feltéve, ha be vannak tartva az alapvető szabályok.

    Adott 6 vonal (basszusgitárnál 4-től 9-ig), ami a húrokat jelképezi. Legfelül a legvékonyabb, legalul pedig a legvastagabb húr helyezkedik el. A húrok neveit a TAB bal oldalán szokták feltüntetni.

E--------------------------
B--------------------------
G--------------------------
D--------------------------
A--------------------------
E--------------------------
Lássunk egy példát:
E--------------------------
B--------------------------
G--------------------------
D--------------------------
A--------------------------
E---0--1--2--3--4--5-------
 

    Ha számok vannak írva a vonalakra az azt jelenti, hogy hanyadik érintőnél (bund) kell lefogni a bal kézzel a húrt. Ezek számozása balról jobbra történik, tehát a hangolókulcsok felöli bund az 1-es, őt követi a 2-es, stb. Ha a vonalon egy nulla van, akkor a üresen kell pengetni, tehát nem kell lefogni sehol. A gitárnyakon minden beosztás fél hang távolságot jelez. Tehát ha az E-húrt üresen pengeted, az az E hang, őt követi az F, majd a Fisz (F#) a G, a Gisz (G#), stb.

Példa: G-dúr barré akkord
E----3---------------------
B----3---------------------
G----4---------------------
D----5---------------------
A----5---------------------
E----3---------------------
    Van  úgy hogy több hangot kell egyszerre megszólaltatni.  Az  ilyet  akkordnak  hívjuk. Hogy egy akkordot hogyan kell lefogni, azt a TABokon úgy jelölik, hogy számokat egymás alá írják.

Példa (az alapfogás G-dúr barré):
E------------------3-----------------
B---------------3-----3--------------
G------------4-----------4-----------
D---------5-----------------5--------
A------5-----------------------5-----
E---3-----------------------------3--
    Sokszor van úgy, hogy lefognak egy akkordot és a legalsó húrtól a legfelsőig pengetik. Ilyenkor a húrokat nem egyszerre pendítik, hanem egymás után. Ezt legtöbbször dalok zárásánál alkalmazzák (pl. le Monde - MegaDeth), de előfordulhat dalok közben is (pl. Nothing Else Matters - Metallica).

Most kérdezhetnéd: mikor kell az egyes húrokat pengetni?
    Legtöbbször a TABok elején jelölni szokták a ritmusütemét, metronómhoz viszonyítva. A számok között is szoktak helyet kihagyni, ezzel jelzik a hangjegyek hosszát. Ezekből lehet következtetni.

    Következzen az amcsi himnusz részlete, remélem megérted ebből, amit fentebb akartam elmagyarázni (több kevesebb sikerrel).

E-----------------------0--------4--2-0---------------
B---0--------------0--------------------------------0-
G------1------1----------------------------1----3-----
D--------2--------------------------------------------
A-----------------------------------------------------
E-----------------------------------------------------
Természetesen könyebb eljátszani egy számot, hogyha alaposan ismered.

 

Egyéb jelek
Sok információ helyezkedhet el egy TABban. Ezek: kalapács kötés, felengedés, csúsztatás, hajlítás, vibrátó.

Megszokásból  a  jelzéseket  két  hang  között  szokták  jelölni  valamilyen betűvel. Ezek:

    h - kalapács kötés
    p - felengedés
    b - hajlítás felfelé
    r - hajlítás lefelé
    / - csúsztatás fel
    \ - csúsztatás le
    v - vibrátó (szokták ~-lel is jelölni)
    t - a jobb kéz érjen a húrokhoz
    x - a húrhoz az újjat hozzá kell rakni, ezáltal csak tompítva szól
Az utolsó 'x' nem egyezik meg az akkordos játéknál jelzett 'x'-szel. Ott ugyanis
nem szabad szóljon a húr!

Páldául a D-dúrban:
    EADGBE
    xx0232
ahol 'x'-es húr nem szól.
Példa: D-dúr
E-----2---
B-----3---
G-----2---
D-----0---
A---------
E---------
A  TABban, amely húrnak nem szabad zengenie, ott nem jelölnek semmit (na ezt jól megaszondtam). Persze ezen kívül lehetnek szimbólumok, de ezek nem általánosak (pl. a triola). Az ilyenek jeleit a TABokban szokták leírni.

A basszus TABokban ezeken kívül szokott lenni néhány extra jel is. Ez abból adódik, hogy a bőgőnél fontosak a pengetési technikák is. Ilyenek például a"püffölés"  és  "pukkokgatás" a hüvelyk és a középső ujjal (a két idézőjeles szó a saját fordítás). A püffölést "s"-sel, a pukkogtatást "p"-vel szokták jelölni.

 

 

Kalapács kötés és a felengedés
Példa a kalpács kötésre:
E--------------------------------
B--------------------------------
G--------------------------------
D--------------------------------
A---------5h7-----------5h7------
E---0--0----------0--0-----------
    Ekkor az húrt kétszer kell pengetni, majd az 5. bundnál le kell fogni az A-húrt és megpendíteni. Ezután egy MÁSIK ujjunkkal le kell fogni az A-húrt a 7. bundnál úgy, hogy mégegyszer nem pengetjük a húrt! Amilyen bonyolúltnak tűnik, olyan egyszerű.

A felengedés sokban hasonlít az előzőre.
E----3p0-----------------
B---------3p0------------
G--------------2p0-------
D-------------------2----
A------------------------
E------------------------
    A felengedéseknél is mindig csak az első hangot kell pengetni. Ezután pedig se több, se kevesebb nem történik, mint a húr elengedése, majd az őt követő hang lefogása úgy, hogy nem pendítjük újra a húrt.

    Mind a kalapács kötésnél, mind a felengedésnél érdemesebb a húrt erősebben megpendíteni, hogy a többi hang is hallatszódjon. A k. kötést és a felengedést egész láncolatokká lehet alakítani:

E--------------------------
B--------------------------
G---2h4p2h4p2h4p2h4p2h4p2--
D--------------------------
A--------------------------
E--------------------------
Ebben az esetben csak az első hangnál szabad a húrt megpendíteni!

 

 

Hajlítások
A hajlításokat úgy jelölik, hogy két hang közé raknak egy "b"-t. ?gy:
E-------
B---7b9-
G-------
D-------
A-------
E-------
    A hajlítás nem más, mint a leírt két hang közti félhangok megszólaltatásaúgy, hogy mintha "végigzongoráznál" a húron. Jelen példánál lefogod a húrt a 7. bundnál és megpendíted, majd a következő bundnál (8.) fogod le a húrt, majd a 9.-nél. A hajlításokat szokták másképp is jelölni (itt pl. ---7b(9)--- ).

Egy másik példa:
E------------------
B------7b9--9r7----
G------------------
D------------------
A------------------
E------------------
    Az előző példánál a két hang közt egy félhang helyezkedett el. Van olyan is, hogy csak egy negyedhang(!) van köztük. Ezt a következőképp jelölik:

B--------7b7.5--------
Vagy:
E------------
B------7b----
G------------
D------------
A------------
E------------

 

Csúsztatások
A felfelé csúsztatást /-rel, a lefelé csúsztatást \-rel jelölik, de van, ahol"s"-t használnak.

Példa:
E---------------
B------7/9------
G---------------
D---------------
A---------------
E---------------
    Ez egy síma felfelé csúsztatás.  Lefogod a 7.  bundnál  a húrt, megpendíted, majd - az ujj felengedése nélkül - át - csúsztatod a 9. bundra.

Olyan esettel is találkozhatsz, ahol te döntöd el, hogy meddig csúsztatsz:
E-------------------
B------/7-9-7\------
G-------------------
D-------------------
A-------------------
E-------------------
    Ebben az esetben nincs pontosan megadva a kezdőhang és a záróhang. Itt te döntöd el hogy honnantól csúsztatsz, ill. hogy meddig csúsztatsz.

A csúsztatásokat lehet kombinálni is:
E-----------------------
B------7/9/11\9\7\6\7---
G-----------------------
D-----------------------
A-----------------------
E-----------------------
Itt is csak az első hangnál kell pengetni.

 

 

 
¤°°zEnE°°¤
 

Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!